Logico Primo nie je hračka. Je oveľa viac...
Počet zobrazení 6351
Zaujímavý článok o Logico Primo, ktorý predstavuje hlavné prednosti tohto skvelého vzdelávacieho systému z pohľadu pedagóga. Logico Primo je didaktická pomôcka odporúčaná aj ministerstvom školstva SR, preto sa treba na tento nástroj pozerať s príležitosťou pre deti a ich budúcnosť.
V súčasnosti sa dostáva do edukačnej praxe nová didaktická pomôcka so zaujímavým obsahom aj spôsobom využitia. Základným mottom učebnej pomôcky je „Učenie sa hrou s možnosťou overenia správnosti riešenia". S možnosťou overenia správnosti sa stretávame hlavne u hier pre dospelých. Je to základná črta individuálnej i skupinovej práce. Na podobnom princípe je založená aj didaktická pomôcka LOGICO Primo z vydavateľstva Pro Solutions. LOGICO Primo je určené na rozširovanie edukačných aktivít v materskej škole, v prvom ročníku v základnej škole, v školských kluboch i v domácnostiach. Materiál rozvíja u dieťaťa záujem o hru, verbálnu komunikáciu, stimuluje logické myslenie a zlepšuje koncentráciu. I keď táto didaktická pomôcka ponúka dieťaťu pravé učenie sa vďaka jednoduchej manipulácii, nemalo by sa LOGICO Primo zmeniť na hračku. Tým
by sa stratil celkový význam učebného systému LOGICO, ktorý vypracoval tím skúsených pedagógov a odborníkov zo základných a materských skôl. Aby sme využili pomôcku čo najefektívnejšie, ponúkame niekoľko postrehov z praxe.
Učenie sa pomocou farieb
Neodmysliteľnou súčasťou učebnej pomôcky je plastový rámik s farebnými gombíkmi, do ktorého sa vkladajú karty s rôznymi zadaniami, na ktoré dieťa hľadá správnu odpoveď. Gombíky na spodnej lište rámika sa posúvajú doprava a hore smerom k správnej odpovedi. Dieťa má možnosť overiť si správnosť odpovede, prípadne si pomôcť podľa farebnej šablóny na zadnej strane karty. Celková manipulácia s rámikom a kartami je veľmi jednoduchá a zvládajú ju aj mladšie deti pod vekovou hranicou 3 rokov. Manipulácia navyše rozvíja jemnú motoriku a vizuomotorickú koordináciu.
Základná znalosť farieb je pre prácu s rámikom a kartami LOGICO Primo určujúca. Ak si dieťa v procese riešenia úlohy náhodou niektorú z farieb zamení, ľahko samo príde na to, o ktoré farby ide.
Zvyšujúca sa náročnosť
Každý súbor úloh LOGICO Primo obsahuje 16 kariet so širokým tematickým záberom. Číslované sú od 1 po 16, pričom ich náročnosť sa stupňuje. Pri využívaní kariet na edukačnú činnosť pedagóg vyberá karty tak, aby zodpovedali kognitívnej úrovni detí a zároveň, aby ich úlohy zaujali a boli prínosné pre ich osobnostný rozvoj. Individuálna práca s LOGICO Primo spočíva v tom, že dieťa hľadá riešenia samo. Ak však necháte výber karty na dieťa, edukačný cieľ zaniká. Dieťa má tendenciu vyberať si karty napohľad jednoduché a farebne nenáročné. Ostatné karty, ktoré by mohli jeho rozvoj podporiť, sú v tomto prípade v úzadí. Preto sa odporúča, aby dieťa pracovalo naraz len s niektorými kartami, ktoré mu pedagóg/rodič určí.
Podpora verbálnej komunikácie
Pri využívaní kariet sa odporúča zapojiť do edukačného procesu aj verbálne vyjadrenie dieťaťa, pri niektorých pracovných zadaniach sa verbálna výpoveď priam vyžaduje. Jednotlivé slovné konštrukcie sú precízne formulované tak, aby rešpektovali vývinové hľadisko. LOGICO Primo sa v zahraničí pozitívne osvedčilo aj u detí s rôznymi rečovými poruchami.
„Väčšina logopédov, ktorí pracujú s deťmi hlavne vo veku tri až päť rokov, si sami vyrábajú rôzne pomôcky vhodné na rozvíjanie reči. Zvyčajne sa u detí stretávajú nielen s nesprávnou výslovnosťou ale aj narušeným vývinom reči. Práve tieto deti sú veľmi náročné na predkladané činnosti a pomôcky v rámci terapeutických stretnutí. Ak pre ne materiál, či pomôcky nie sú dostatočne pútavé, rýchlo strácajú záujem a hlavne pozornosť. Didaktická pomôcka LOGICO je estetická, ale najmä funkčná. Pomáha deťom rozvíjať aktívnu slovnú zásobu v oblasti konkrétnych i abstraktných pojmov. Zároveň sa dá využiť aj na cibrenie gramatického citu, kedy si deti môžu hravou formou precvičovať, napríklad rôzne predložkové spojenia alebo súvetia so spájacími výrazmi a spojkami." (Mgr. Svetlana Kapalková, PhD., Inštitút detskej reči v Bratislave, Katedra logopédie PdF UK)
Rozvoj zmyslového vnímania
Didaktická pomôcka je pre deti vizuálne veľmi pútavá a vo veľkej miere sa ich pôsobenie v materskej škole stotožňuje s činnosťou malých postavičiek na kartách, ktoré majú dieťa do istej miery motivovať
na hľadanie riešenia. Vo väčšine prípadov sú ilustrácie na kartách veľmi jednoduché, no v súboroch kariet sa nájdu aj karty pomerne náročné na vizuálnu pozornosť a presnosť, predovšetkým ak ide o vnímanie priestoru a poradia.
Je to dané tým, že sa stupňuje náročnosť kariet, a rešpektujú sa didaktické zásady primeranosti, a to postupnosť od jednoduchého k zložitejšiemu. Pedagóg tak môže postupne prechádzať jednotlivými úlohami a zároveň sledovať úroveň rozvoja dieťaťa. Ak je dieťa vybavené výbornou vizuálnou pamäťou a koncentráciou, v jednotlivých súboroch je dosť
materiálu na jeho podporu.
Podpora analytického a logického myslenia
Porovnávanie, triedenie, zoraďovanie, usporadúvanie jednotlivých častí do celkov a ich kombinovanie sú predpokladom základného rozumového vybavenia dieťaťa, aby samostatne vedelo rozlišovať veci okolo seba. Rozsah spracovania kariet však zodpovedá vedomostnej úrovni detí predškolského veku. Mnohé cvičenia kariet súborov sú inšpirujúce. Ich cieľové zameranie sa dá mnohokrát uplatniť aj v praktickej činnosti pedagógov pri práci s deťmi. Neustálym opakovaním sa upevňuje získaná znalosť a podporuje sa samostatné myslenie dieťaťa.
Členenie súborov podľa veku nie je určujúce
Súbory kariet LOGICO Primo sa užšie špecifikujú podľa veku, toto členenie však nie je určujúce. Realita potvrdzuje, že každé dieťa je individuálne a jeho vývin a osobnostný rozvoj je podmienený viacerými ovplyvňujúcimi faktormi. Cieľový záber každej karty je preto iný. Na to, aby sa pedagóg/rodič rýchlo v kartách zorientoval, didaktická pomôcka ponúka stručný obsah na obale pomôcky, teda špecifikáciu cieľovej roviny každej karty a tiež recenziu, ktorá predkladá široké možnosti na evalváciu.
Autorka: Doc. PaedDr. Daniela Valachová, PhD., Pedagogická fakulta UK Bratislava
Zdroj: časopis Predškolská výchova 2010
Nový komentár